Rättighetsbolaget ISP Sport och Svensk Friidrott har framgångsrikt samarbetat sedan 2013. Nu har ett nytt avtal gällande kommersiella rättigheter tecknats över 2022. – Det känns väldigt inspirerande att få vara med och driva den kommersiella utvecklingen framåt för svensk friidrott i ytterligare tre år framöver, säger Andreas Ottermark, vd ISP Sport & Marketing AB.
– Friidrotten är en av våra mest folkkära idrotter där Sverige haft en stark tradition av framgångsrika utövare. Nu ser vi också en spännande generation, med Daniel Ståhl, Armand Duplantis, Angelica Bengtsson, Fanny Roos, Tilde Johansson med flera, som borgar för framtida framgångar för friidrotten, fortsätter Andreas Ottermark.
– Samarbetet med ISP har gett den effekt vi hoppats på och nu vill vi ta det ytterligare ett steg. Parallellt med de stora framgångarna för våra friidrottare ser vi även en spännande framtid i den breda motionsverksamheten inom friidrotten. ISP är en viktig aktör för att vi ska bli ännu mer framgångsrika på det kommersiella planet, säger Jan Larsson, marknadsdirektör Svensk Friidrott.
Förutom internationella framgångar för friidrottslandslaget är starka event och tävlingar som Finnkampen, Folksam Grand Prix och SM tongivande inom förbundets verksamhet. Dessutom ligger alla motions- och långlopp under Svensk Friidrott, vilket gör friidrotten till Sveriges största individuella idrott bland både män och kvinnor.
ISP och Svensk Friidrott har samarbetat kring försäljning av kommersiella rättigheter sedan 2013. Ett samarbete som alltså nu fortlöper ytterligare tre år.
– Vi har växt och vunnit tillsammans, vilket är precis det som vi vill göra med både kunder och uppdragsgivare. Därför känns det väldigt inspirerande att få vara med och driva den kommersiella utvecklingen framåt för Svensk Friidrott i ytterligare tre år framöver, säger Andreas Ottermark.